fredag 30. september 2011

Hjorten har virkelig funnet hagen min.....:-((((((

Ja nå har jeg hatt mange besøk, både nattlige og midt på lyse dagen. Det er Hosta det går i, men ser at han også synes Fuchsia smaker bra.....¤#/%#&(/&=:((((. I går når mannen min kom hjem i 15-tiden, sto den frekt og spiste midt i hagen, og reagerte ikke på at bilen kjørte inn på tunet. Gubben måtte jage den ut av hagen!! Går det an???? Blir helt frustrert jeg.....:-(. Dro på butikken og kjøpte sterktluktende såpestykker som jeg knuste opp i småbiter og strødde rundt omkring, og mest der jeg vet den har fast tråkk. Får håpe det hjelper en stund....

Trøster meg litt med dette bildet, disse trærne har han ikke gått løs på heldigvis:
Mobilbilde, så kvaliteten er ikke på topp. Dette viser Ginkgo biloba med gulnende blader mot den knallrøde Acer japonicum 'aconitifolium' (tror det er det den heter), med Hosta i mellom og en Rhododendron i forgrunnen. Hostaen er noe nedgnagd nå.....:-(

Her på Vestlandet fikk vi nyte godt av indian-summer-temperaturen i går, sola så vi mindre til, men det var deilig og varmt. Naboen inviterte på vin i hagestua i går kveld, veldig hyggelig.

Pandorea jasminoides, fått som STOR avlegger fra amkjers tidligere i år, har stått i drivhuset i sommer og har nå prestert en blomst. Bilde følger senere. Har nå flyttet den opp i vinterhagen så jeg kan nyte synet. Er så smått begynt å flytte inn planter, har tatt inn Geranium gibbosum som er blitt kjempediger i sommer, tror den liker mye regn......Har ikke hjerte til å klippe den tilbake heller...

I helga må jeg prøve å få buksert inn den største engletrompeten, den står nå klar med lassevis av nye knopper. Blir nok deilig duft i huset etter hvert. :-)


9 kommentarer:

orchis sa...

Flotte høstfarger hos deg. Og så moro at Pandorea blomstrer. Dens aner er jo hefra.
Glad jeg ikke sliter med hjort og rådyr...
God helg!

RandiF sa...

Ja jeg vet den kommer fra deg. Fikk avlegger da jeg ble for sen til frøene du la ut... :-)

Nina sa...

Hei Randi!
Eg er veldig plaga med rådyr i hagen min på Sunnmøre. Den har faktisk ete alle blada på min Japan lønn. Den var nyplantet i år da, men surt allikevel. Dei et thuja, roseknopper, astilbe, syrinhortensia, frukttre (eit 3 år gammalt plommetre har bøtt med livet i år) og så tydeligvis Japanlønn...Det er så surt! Men såpe seier du? Hjelper det?

Torill sa...

Trist med den der hjorten.... Nyter varmen også her...fantastisk deilig. Håper såpelukta held hjorten vekke. Freidig og frekk er han visst !! God helg !!

Mariann sa...

Irriterende når hjorten begynner å bli så uredd at den må jages avgårde.
For en høstfarge på lønnen, vakker.
Jeg fikk frø av Pandorea jasminoides. Det har blitt en stor plante, men ingen blomster i år. Håper den blomster til neste år.
Ha en fin helg!

hajal. sa...

Flotte haustfargar hos eg Randi! :) Jammen var det deilig med indian summer, bare ein nytelse!
Hjorten er ei sann plage. I år har dei vore innom hagen min, men ikkje gjort nemneverdig skade enno, men det går hjort i hopetal rundt oss på alle kantar kvar natt og jaktkvoten er fyllt i dette valdet...sukk!

Linnemi sa...

Skaff deg gaupe som Sigrid. ;)

Berit sa...

Føler med deg! Den hersens hjorten! Håper den hoder seg unna sunnmørshagen nå i jaktsesongen.... Litt redd for hva som møter meg til helga. Hos meg har hostaen fått være i fred så langt.

krepsemor sa...

Føler så inderlig med deg, for vi har samme problemet her hos oss! Frustrasjonen ble en dag så stor at jeg og guttene lagde rett og slett et gjerde av diverse trær, og flettet inn mindre trær mellom desse! Ja, det er så stygt at det blir ikke blogget, men hva skal en gjøre da? Uansett, det har hjulpet, og nå har jeg begynt å flytte inn planter jeg er spesielt redd for, så nå er det fyllt til randen.....Kanskje prøve sterke såpespon, ja?