torsdag 27. august 2009

Monsterrose

Jeg kjøpte Maigold i fjor , fordi jeg syntes den hadde så nydelige gule sjatteringer. Plantet den og den tok fort helt av. Kraftige nye stengler kom opp fra rotnivå FULLE AV kraftige pigger, (nei det er ikke villskudd). Ble klippet godt ned i vår, men det hjalp ikke særlig. Skuddene med blomster er kjempelange og legger seg fort flate for regn og vind. Nå er det på vei opp en ny klase med kraftige skudd fra midten.
Jeg ser at denne blir altfor stor og kraftig for den plassen den har til rådighet, så jeg tror faktisk jeg blir nødt til å grave den opp og la kompostkverna spise den.....
Så må jeg finne en ny rose å ha i plassen dens, den kan godt være rosa el.lign, siden jeg har fått tilfredstilt gul-behovet mitt ved Amber Queen som jeg har et annet sted. Men det må være en rose som danner en pen og moderat stor busk, gjerne remonterende. Får studere noen rosesider, men forslag tas også i mot med takk...

7 kommentarer:

Berit sa...

Kompostkverna for fine rosa!! Du er ikke snau, kan du ikke finne en adoptivfamilie i nærheten?
Men de finne rikelig med rosa buskroser. Jeg tror kanskje jeg ville gått for en austin - f. eks. Sharifa Asma, Redoute, St. Cecilia, Brother Cadfael. Det er mange av dem!

Berit sa...

At jeg aldri lærer å lese før jeg trykker på knappen. Det finnes, skulle de stå.

Berit sa...

Eh - er det et hull jeg kan krype ned i her?

Anonym sa...

Det er helt sikkert et hull der hvor Randi har gravd opp rosa, men pass deg for kompostkverna.

RandiF sa...

Man tyder jo det meste.... :-DD
Tusen takk for tips, tenkte også på Austinroser.Har Bonica og Rhapsody in Blue i samme bed, så jeg må finne noe som matcher uten å bli for likt.
Adoptivfamilie? Tvilsomt....men får prøve, den er jo vakker.... :-/, men fy som den klorer.

Berit sa...

Fniiis!

Unknown sa...

Uffda, den rosa er jo lekker. Men jeg forstår problemet. For stor og passer ikke inn der....

Stakkars kompostkverna, den skal få jobb. :-D