lørdag 30. januar 2010

Ny orkidè, hippeblomstring og stor måne


Fant denne på Coop Mega her en dag, uimotståelig! Det er ikke en Phalaneopsis, Cambria står det på merkelappen. Så den blir vel ikke lett å få til å gjenblomstre tenker jeg. Får nyte den mens jeg har den...


Endelig er hippene mine kommet i blomst, de kom jo ikke i hus før i november....Dette er Alfresco fant jeg ut nå når den åpnet seg.


Denne vet jeg ikke hva heter. Har en til i knopp, som jeg tror er Ferrari. Den fjerde løken har ikke klart å prestere noen knopp ennå.

Dette bildet tok jeg i går morges kl 0730. Som kjent er månen 50 000 km nærmere jorden nå enn når den er lengst borte, og dermed 14 % større. Så det var et flott syn. Håper på klar himmel i kveld, da er den full. Men foreløpig er det skyer og snøen har lavet ned i natt. Som om vi ikke hadde nok nå.....

God helg alle. :-)
Posted by Picasa

6 kommentarer:

Randines hageblogg sa...

Flott orkide, av og til finner en spennende planter også i dagligvarebutikken. Fine Hipper, spesielt Alfresco var lekker.

Månen var flott i går kveld, men i morges var den gjemt bak snøfiller.

Ønsker deg en fortsatt fin helg!

Marit sa...

Så fin den orkideen var! Jeg har hatt en sånn før, men fikkd en aldri til å blomstre igjen dessverre. Lykke til med din!

krepsemor sa...

Nydelig orkidè! Jeg fant en link om nettopp denne: http://www.orkidespesialisten.no/kultur-cambria.htm
Der kan du lese mer om orkidèen! Artig å prøve noe annet enn Phalaenopsis! Og hippene dine var skikkelig flotte. Det blir nok en ny dille her i huset!
Månen har vært kjempediger de siste dagene, og vi må bare nyte det! Vi har jo hatt noenlunde bra vær, selv om det har snødd noen cm siste par dagene!
Ha en fin kveld!

josimo sa...

Ja den orciden er nydelig,de er som små kunstverk.

Flott bilde av månen, den er så flott når den dukker opp slik

Ønsker deg en god natt og en flott søndag

Berit sa...

Jeg har sett noen sære orkideer på Mega, men har regna med at de er for viderekomne og latt dem stå.
Lekre hipper! Mine er tufsete i år, ikke så mange som vil blomstre. De likte nok ikke å være alene hjemme hele sommeren"

Elisabeth sa...

Heisann Randi, og tusen takk for hyggelig hilsen i bloggen min.
Ang parafinovn så er det omtrent en slik http://www.novaplan.no/index.php?menuid=16 som jeg har i lysthuset. Varmer skikkelig og er superfin når det kryper under -10. Parafin er jo billig det heller, men når det er kuldeperioder så er denne billigere og bruke. Når det ikke er skikkelig kaldt så blir det heller dyrere, fordi den gir litt for mye varme. Men det er et godt tips å ha til kuldeperioder, og ikke minst hvis strømmen skulle gå ;)