lørdag 14. mars 2009

Drivhusproblemer og liljebiller

Som jeg skrev om på forumet, skulle vi montere kanalplatene på drivhusskjelettet i dag. Det gikk ikke så bra. Listene som skal holde platene på plass, er så trange og stive at gubben med sin slitasjegikt i begge hender, måtte gi opp etter 3 plater. Og det likte han dårlig...!!!!!!!!!!Men nå er han hoven og verker i hendene, så dette kan ta tid ja. Og jeg som helst må ha drivhuset klart om 2 uker!

Været var nydelig til slikt arbeide i dag, samtidig som jeg også klødde i fingrene etter å begnne å rydde i bedene. Men måtte jo hjelpe til med drivhuset.

I morgen tror jeg at jeg tar en tur til Plantasjen, må ha såjord bl a. Vårt lokale hagesenter tar bare inn 10-liters poser med så-og kaktusjord, det forslår jo ikke noe særlig. Dessuten regner jeg med å finne litt annet snadder på Plantasjen også, så at påskeliljepotter bare var 9 kr der, det er jo noe annet enn 30 kr her....

Observerte jammen meg årets første liljebiller i dag. Skal si de er tidlig ute, liljene er bare så vidt begynt å stikke hodet opp, ikke alle engang. Men jeg grep boksen med maurkverk og strødde ut i vilden sky. Håper det hjelper.

Våren er absolutt her nå, selv om jeg vet at mars kan ha noen vintrer på lur, så blir de nok kortvarige.

Deilig med helg i alla fulla fall, kan sove lenge i morgen... :-)

2 kommentarer:

Gry sa...

Liljebiller allerede? Jeg må jammen kikke etter hos meg også.

Billene er årsaken til at jeg har gitt opp å kjøpe nye liljer, enda jeg liker dem kjempegodt. Spesielt de som dufter.

Linnemi sa...

Vel skal platene sitte godt, men det der hørtes ut som litt vel godt, spør du meg. :)

Har ennå ikke sett en liljebille i år, men så er det skrapet for liljer her, av samme grunn som Gry. Tidligere fant jeg dem i aktivitet ved juletider om været var mildt. Godt innunder løv og visnende bladverk.
Og de 'skriker' like mye uansett årstid når de kverkes...